The Combine Forum banner

Auto schakelt kopakkers in - Is het goed?

3.3K views 17 replies 10 participants last post by  dumbfarmer  
#1 ·
Voor mensen met nieuwere GPS-systemen met de automatische draaifunctie, vroeg ik me af of je het leuk vond om te zaaien? Als je een minder ervaren operator hebt, helpt het hem dan om een goede draai te maken of werk je er gewoon mee om het uit te schakelen en handmatig te draaien? Ik vroeg me af of dit een functie was die het waard was om toe te voegen of te ontgrendelen. In de vele jaren van zaaien hebben we nooit de gelegenheid gehad om dit te gebruiken. Voor degenen onder u die het leuk vinden, wat voor soort gps- en stuursysteem gebruikt u? Bedankt voor de opmerkingen

#2 ·
Heb het gehad sinds case pro 700 het had. Was verschrikkelijk in hen. Veel beter in de 1200's maar ingewikkeld om te gebruiken en in te stellen, ik zou het gebruiken maar vrijwel iedereen zou het niet gebruiken omdat ze het niet wilden verknallen. Alles overgeschakeld naar ag leader en het is veruit de beste die we hebben gebruikt. Gebruikt in spuiten en tractoren nu. Eén ding over auto turn is dat je al je grenzen in de monitor moet hebben geïnstalleerd.

#4 ·
Kan de landtong als grens dienen of moet je een grens hebben voor elk veld? Hoe ga je te werk bij het instellen van deze grenzen? Als er een grens is ingevoerd, volgt de spuit dan de exacte rand van de grens? Bedankt voor de hulp
We hebben die van ons jaren geleden allemaal gedaan, in principe heeft elk systeem een grensfunctie als je je buitenronde doet. Ik heb alleen ervaring met de CNH-, Trimble- en Ag Leader-systemen, dus kan niet over de andere spreken. Ik denk dat er een functie is waarbij het een grens creëert op basis van je landtong, maar ik ben er niet zeker van, aangezien we onze grenzen al een tijdje hebben. We bedenken de buitenkant eigenlijk net met een quad als we een nieuwe moeten maken, vinden het veel nauwkeuriger. Ag Leader doet je buitenronde en hoeveel meer daarna je wilt, allemaal automatisch gestuurd, meestal nemen we het over voor de scherpe bochten, maar voor het grootste deel is het uitstekend. CNH zou het doen, maar nogmaals, ingewikkelde installatie en lang niet zo betrouwbaar. En dan wordt het na de buitenronde echt lastig.

We doen er meestal twee bij het zaaien en slaan dan van daaruit over om de bochten mooi te maken. Spuit doen we er twee, maar geen zwad overslaan.

#5 ·
De Pro-700 heeft een "Field"-zwadtype dat wordt gegenereerd op basis van de grens die u kunt gebruiken voor kopakkerritten. Het is redelijk nuttig. Om welke reden dan ook kiest het een willekeurige plek op de grens om over te schakelen naar de volgende rit, wat super irritant is. Typisch voorbeeld van iets dat is ontworpen door iemand zonder boerenervaring. Ze hadden in plaats daarvan gewoon concentrische krommepaden (concentrisch met de grens) moeten creëren, aangezien een boer zijn eigen verschuiving van de ene kopakkerrit naar de andere zal doen, wanneer en waar hij wil. En geen van de systemen die ik heb gebruikt, begrijpt hoe boeren rond draaipunten werken.

#7 ·
Ik heb AccuTurn ontgrendeld op mijn spuitmachine op de Pro 700, maar gebruik het zelden. Zoals @kauppfarms zei, is het niet eenvoudig in te stellen. Je moet eerst een grens hebben, dan moet je een "kopakker" aanmaken en die inschakelen. In principe wordt AccuTurn geactiveerd bij het oversteken naar de kopakker. Ik denk niet dat de bochten die het maakt altijd hetzelfde zijn. Met andere woorden, als je onkruidverdelgerbeurt één hebt gedaan waarbij het voor je draaide, denk ik niet dat het bij beurt twee een paar weken later precies dezelfde baan zal volgen, tenzij de snelheden precies hetzelfde waren. Trouwens, ik heb nooit helemaal begrepen waarom mensen twee kopakkerbeurten doen om te spuiten, want dat zou veel gewas platdrukken. Spuiten zijn breed en kunnen relatief strak draaien, dus op de enkele kopakkerbanen draaien lijkt mij het meest logisch... maar zijn er andere automatische draaisystemen die dat kunnen, behalve Brian Tischlers zelfgemaakte AgOpenGPS?

Maar de belangrijkste reden dat ik AccuTurn niet gebruik, is omdat het niet goed werkt met draaicirkels. Vroeger deed ik altijd een enkele kopakker en draaide ik zo precies mogelijk op de kopakkerbaan, waardoor de gewasschade werd geminimaliseerd. AccuTurn kon dat nooit (de hoeveelheid platgetrapt gewas minimaliseren). Nu heb ik de manier waarop ik dingen doe een beetje veranderd. Ik spuit een enkele kopakkerbeurt en draai zoals ik eerder deed voor het breedste deel van de cirkel, maar zodra ik ruimte heb in de hoeken om rond te draaien (meestal ongeveer 3 of 4 beurten van de middellijn van het veld), rijd ik nu rechtdoor en draai ik buiten de veldgrens. Als je nog geen draaicirkel hebt bewerkt, is dat misschien niet logisch! Hoe dan ook, AccuTurn kan dat zeker niet!

#8 ·
Ik gebruik NextSwath nu ongeveer 8 jaar op een Trimble in een spuitmachine. Ik vind het erg fijn op de spuitmachine, doe gewoon 1 kopakker en stel het in op ongeveer 1' van de grens. Het is vrijwel foutloos en je gaat dezelfde route en maakt dezelfde identieke track op track draai bij elke afzonderlijke toepassing. Net als de anderen zijn de grenzen allemaal voorgeladen, maar ik heb het nog nooit gebruikt voor een geautomatiseerde kopakkerronde (het heeft blijkbaar die functionaliteit), maar ik heb nu gewoon individuele lijnen voor elke veldzijde.

Ik gebruik het ook op een Fendt 933 met het FendtOne-systeem. Ik zou het als next level beoordelen, het pre-mapped het hele veld en als het de bocht kan maken, dan doet het dat, anders adviseert het je dat het niet kan. Het verschil is dat je niet met het scherm hoeft te interageren zolang de bocht mogelijk is en je de juiste snelheid hebt. Automatische kopakkers vertragen, draaien, automatisch versnellen en wegwezen - geen interventie

#10 ·
De wiskunde en mogelijkheden tussen systemen zijn verbluffend voor automatisch keren. Nextswath werkt goed. Fendt One en het nieuwe systeem van Claas hetzelfde. Ik vind dat het CNH-aanbod traag, log en niet erg verfijnd is, vooral voor hogere snelheden. Outback, toen ze het Max/Rebel-platform hadden, nette, overzichtelijke en efficiënte automatische wendingen. De nieuwe FJ's zijn allemaal in staat om automatisch te keren - alleen basis u-bochten voor wat we doen.

#12 ·
De wiskunde en mogelijkheden tussen systemen zijn verbluffend voor automatisch draaien.
Nextswath werkt goed. Fendt One en het nieuwe systeem van Claas hetzelfde. Ik vind dat het CNH-aanbod traag, log en niet erg verfijnd is, vooral voor bochten met hogere snelheid.
Outback, toen ze het Max/Rebel-platform hadden, nette, overzichtelijke en efficiënte automatische draaien.
De nieuwe FJ's zijn allemaal in staat om automatisch te draaien - alleen basis u-bochten voor wat we doen.
Christian, ik heb een nieuwe Claas Cemis, een van de eerste veldmodellen die sinds afgelopen zomer in de nieuwe Xerion draait. Ik heb geen AutoTurn-mogelijkheid. Heeft u er een met andere software? Wacht er al op.

#11 · (Edited)
Chaddermd, ik heb ook geleerd hoe je als tiener zomerbraak kunt doen in een 1086 die een cultivator trekt. Met deze bredere luchtboren, als een automatisch stuursysteem de draai precies kan maken, waarom zou je het dan niet laten doen zodat je je beurt niet een paar centimeter buiten begint, vooral als je geen superbrede kopakker hebt. De realiteit is dat mensen die we inhuren of zelfs onze kinderen nooit de zomerbraaktijd hebben gehad die wij als kinderen hadden en niet recht over het veld konden rijden of de openingsronde die niet recht is, konden doen zonder automatische besturing.

#15 ·
Chaddermd, ik heb ook geleerd hoe je als tiener zomerbraak kunt bewerken in een 1086 die een cultivator trekt. Met deze bredere luchtboren, als een automatisch stuursysteem de draai precies kan maken, waarom zou je het dan niet laten doen zodat je je beurt niet een paar centimeter mist, vooral als je geen superbrede kopakker hebt. De realiteit is dat de mensen die we inhuren of zelfs onze kinderen nooit de zomerbraaktijd hebben gehad die wij als kinderen hadden en geen tractor recht over het veld konden rijden of de eerste beurt die niet recht is zonder automatische besturing.
Ik snap het helemaal... maar hoe trainen en creëren we dan ooit vaardigheid bij de mensen die ons helpen? Ik heb er de afgelopen paar jaar een punt van gemaakt dat als iemand nieuw is met helpen, 1. ze nooit beginnen met de boor. 2. ze oefenen indien mogelijk met een eg of bonenrol. 3. Ik laat ze minstens 40 hectare zonder gps doen... weg van de weg natuurlijk!!! Voor mij is er niets irritanter dan een telefoontje van de knecht die zegt... mijn automatische besturing werkt niet... en daar hulpeloos zitten. Maar de techniek is cool en ik gebruik het voor alles, maar ik stuur graag op mijn kopakkers!!!

#13 ·
Ik gebruik de JD-keerautomaat al 3 jaar. Best handig, want hij keert niet alleen automatisch op de kopakkers, maar je kunt ook de SCV's die je gebruikt op de kopakkers instellen (scharen omhoog/omlaag bij het in- en uitrijden van de kopakkers, etc.) en de tractorsnelheid vertragen of versnellen. JD had deze functie al lange tijd, voorheen bekend als iTec, maar het is tegenwoordig veel gemakkelijker om alles in te stellen dan in de iTec-tijd. Het kost even om alles in te stellen, maar in principe hoef je alleen maar nauwkeurig te zijn met je meetlint en offsets. En het instellen van je grenzen voor elk veld, waarvoor je minimaal SF3-nauwkeurigheid nodig hebt. Was het de moeite waard? In mijn ogen wel, vooral omdat ik al helemaal was uitgerust met de GPS-apparatuur. Ik heb een Seedmaster/Bourgault-opstelling, en voor degenen die die opstelling hebben, weet je dat er wel 4 schakelaars zijn die je op de kopakkers aan en uit moet zetten. Nu hoef ik alleen nog maar de pakdruk aan en uit te zetten, de rest gaat automatisch tijdens het keren. Waardoor je je boor/tank grondig kunt controleren terwijl hij zichzelf keert. We maken allemaal lange uren tijdens het zaaien en vergeten soms een of twee schakelaars door vermoeidheid. Dit elimineert dat in wezen, of je nu zelf achter het stuur zit of de niet zo ervaren bestuurder. Ik doe al 20 jaar alle zaaiwerkzaamheden, en sinds ik deze opstelling heb toegevoegd, zaaien mijn broer en mijn 70-jarige vader eindelijk weer als dat nodig is. Ze zitten veel comfortabeler achter het stuur, wetende dat de kans dat ze iets vergeten veel kleiner is. Alleen dat is al iets waard.

#14 ·
Ik gebruik de JD-keerautomatisering nu al 3 jaar.. Best handig, niet alleen draait hij automatisch op de kopakkers, je kunt ook de SCV's instellen die je op de kopakkers gebruikt (omhoog/omlaag schachten bij het in- en uitrijden van de kopakkers, enz.) en de tractorsnelheid langzamer of sneller regelen. JD had deze functie al lange tijd, voorheen bekend als iTec, maar het is tegenwoordig veel eenvoudiger om alles in te stellen dan in de iTec-tijd. Het kost even om alles in te stellen, maar in principe hoef je alleen maar nauwkeurig te zijn met je meetlint en offsets. Dat en het instellen van je grenzen voor elk veld, waarvoor je minimaal SF3-nauwkeurigheid nodig hebt. Was het de moeite waard? Naar mijn mening wel, vooral omdat ik al helemaal was ingesteld met de GPS-apparatuur. Ik heb een Seedmaster/Bourgault-opstelling, en voor degenen die die opstelling hebben, weet je dat er wel 4 schakelaars zijn die je op de kopakkers uit en aan moet zetten. Nu hoef ik alleen nog maar de pakdruk uit en aan te zetten, de rest gaat automatisch tijdens het keren. Waardoor je je boor/tank grondig kunt controleren terwijl hij zichzelf keert. We maken allemaal lange uren tijdens het zaaien en vergeten soms een schakelaar of 2 door vermoeidheid. Dit elimineert dat in principe, of het nu jij bent of de niet zo bekwame bestuurder in de stoel. Ik doe al 20 jaar alle zaaiwerkzaamheden, en sinds ik deze opstelling heb toegevoegd, zaaien mijn broer en vader, die 70 jaar oud is, eindelijk weer als dat nodig is. Ze zitten veel comfortabeler in de stoel, wetende dat ze veel minder kans hebben om iets te vergeten. Alleen dat al is iets waard.
Heb je je grenzen ingesteld in JDops? Hoe precies moest je zijn? Wij gebruiken sectiecontrole op onze C850. De paar velden waar we VR probeerden met SWAT-kaarten, ontdekten we dat als de vleugel de grens raakte tijdens het bewerken van het veld, het buitenste gedeelte werd uitgeschakeld en er een onbezaaide strook overbleef totdat je weer naar binnen reed. Super irritant.

#18 ·
Jullie beseffen toch dat je grenzen kunt trekken op de computer of 1,5 meter aan je grenzen kunt toevoegen bij het gebruik van een spuit of zaaimachine voor de eerste keer. Ik ben persoonlijk geen fan van het gebruik van grenzen op de meeste dagen. Het enige echte nut dat ik zie voor grenzen is als je ze perfect zou kunnen markeren met RTK op een side-by-side voor een spuit met volledige sectie (per sproeier).